Blavier: een transparant bedrijf met aandacht voor zijn klanten

Blavier: een transparant bedrijf met aandacht voor zijn klanten

Blavier: een transparant bedrijf met aandacht voor zijn klanten. Opgericht in 1994, heeft alle fasen doorlopen: eerst commercieel succes en aantrekkelijke prijzen, later een gemengde reputatie en vervolgens vertragingen op de werven. Sinds de overname door Louis Amory heeft het bedrijf een algemeen verbeteringsprogramma gelanceerd met als prioriteit het respect voor de klant en de kwaliteit van de constructies. Vandaag wordt Blavier erkend als één van de beste bedrijven in het land op het gebied van prijs-kwaliteitverhouding, hoge kwaliteit en klantenservice, en kan er prat op gaan autonoom te zijn en geen enkele binding te hebben met andere bedrijven binnen de sector. Als voorzitter van de Federatie van Ontwikkelaars-Woningbouwers heeft Louis Amory met trots de deuren van zijn bedrijf voor ons geopend: Blavier

Wat waren uw belangrijkste richtlijnen toen u het bedrijf overnam?

Wat het verschil maakt, onze kracht, is dat we ons focussen op één enkele markt, die van de nieuwe woningen. We doen geen andere zaken. Bovendien zitten we binnen die markt niet in de extremen. Met andere woorden, we bevinden ons niet in de duurste klasse en evenmin in de goedkoopste. Ik situeer Blavier in de residentiële markt als de ‘Volkswagen Golf’ binnen de automobielsector. Dat geeft ons een beter inzicht in de verwachtingen van de klant. We zijn in het hele land aanwezig en dat maakt het zeer interessant. De wensen van een klant in het zuiden van het land zijn niet dezelfde als die van een klant in het noorden, en wij zijn in staat om aan de behoeften van de verschillende consumenten te voldoen.

 

Hoe gaat het met de sleutel-op-de-deursector?
Heeft het coronavirus de wensen van de klanten veranderd?

Dat is moeilijk te zeggen. We merken dat er inderdaad een nieuw fenomeen is. Steeds meer mensen hebben behoefte om in een huis met een tuin te wonen. Bij ons waren de beschikbare voorverkoop-eengezinswoningen snel verkocht. Het is nu nog maar de vraag of die impact permanent zal zijn en of het een blijvende verandering in de houding van de consument teweeg zal brengen. Telewerken zal waarschijnlijk ook na deze crisis de norm worden. Het zal de noodzaak creëren om thuis een werkruimte te hebben. Het zal ook gevolgen hebben voor mobiliteitskwesties. Een lange woon-werkverplaatsing twee of drie keer per week is veel minder belastend dan een dagelijkse verplaatsing… We moeten de locatieproblemen anders analyseren. Het coronavirus heeft duidelijk dingen veranderd. De bevolking herontdekt het belang van haar huisvesting. Dat heeft een zeer gunstige invloed op de markt. Aan de andere kant heeft deze crisis een zeer harde impact gehad op een aantal beroepen en bijgevolg op hun koopkracht. We vermoeden dat een deel van de bevolking dus niet over de nodige financiële middelen zal beschikken om een eigen woning te kunnen aanschaffen, althans niet voor enkele jaren. De overheid moet aandacht besteden aan dat probleem. Ik maak me ook zorgen over de houding van de banken. Zij hebben er belang bij dat de economie zich herstelt. Ondanks de lage rente zien we dat het steeds moeilijker wordt om een lening te krijgen. Dat is volledig verkeerd. We moeten de economie een nieuwe impuls geven.

 

Neemt Blavier deel aan de energie-(r)evolutie?

Uiteraard zijn nieuwe woningen en appartementen onderdeel van de oplossing voor de klimaatuitdaging. Ze zijn essentiële schakels in de omvorming van het bestaande woningpark naar een milieuefficiënter woningbestand. Elke nieuwe woning die wordt opgeleverd is een kleine stap die op voorbeeldige wijze bijdraagt aan de energierevolutie. Een nieuwbouwwoning is tot vijfmaal efficiënter dan een bestaand huis.

Is klantenondersteuning belangrijk? Maakt dat het verschil?

Het is niet gemakkelijk om een verschil te maken in onze sector. De bestekken zijn voor iedereen zeer vergelijkbaar. Het is niet ongewoon dat sommigen het van anderen kopiëren. Ook zijn het vaak dezelfde materiaalleveranciers voor alle spelers. Dus daar kunnen we ons niet in onderscheiden van anderen.

Het bouwen van een huis is een belangrijk moment in het leven van de mens. De relatie met de klanten is een van de punten waar we dan ook een verschil kunnen maken. Er moet een vertrouwensrelatie worden opgebouwd tussen de toekomstige eigenaar en het bedrijf. Wij besteden veel aandacht aan het budget, wat een zeer belangrijke bron van stress is. Er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden, waardoor het snel uit de hand kan lopen. We houden dit dan ook goed in de gaten en trachten het oorspronkelijke budget zo goed mogelijk te handhaven. Wij hechten ook bijzonder veel belang aan de planning. Onze constructies zijn langetermijnprojecten, we zorgen dan ook voor een heldere visie op de verschillende fasen. Transparantie is een strategie die loont. Het is een dagelijkse strijd, we willen allemaal het liefst korte deadlines beloven, maar we moeten wel eerlijk en realistisch blijven.

Hoe heeft de coronacrisis uw bedrijf beïnvloed? En de sector?

De hele sector is erdoor getroffen. Wat ons betreft, vanaf de bekendmaking van de quarantaine zijn we in minder dan vier uur tijd overgestapt op telewerken. We zijn erin geslaagd om de dingen vrij vlot te organiseren, maar een aantal kleine zaken waren dan weer moeilijker, zoals het vervoer voor de werknemers en afspraken met klanten die grote vertragingen opliepen. Het was niet eenvoudig om alles geregeld te krijgen. We hadden ook te maken met klanten en die hun bouwproject ‘overbehandelden’. Dat leidde tot enige spanning, omdat niet alles altijd mogelijk was en het verkrijgen van de vergunningen afhing van de lokale autoriteiten.  Natuurlijk heeft de crisis ook gevolgen gehad voor de marges, met diverse extra kosten voor het bedrijf. Dit jaar zal financieel minder goed zijn dan het vorige.

Hebben de Federatie van Ontwikkelaars-Woningbouwers en de Confederatie Bouw de sector geholpen om de coronacrisis efficiënter aan te pakken?

Ik vind dat de Confederatie Bouw de coronacrisis opmerkelijk goed heeft aangepakt. We hadden een team van advocaten en adviseurs aan boord die op een concrete manier reageerden op een aantal bekommernissen. De Federatie van Ontwikkelaars-Woningbouwers behandelt meer specifieke huisvestingsproblemen. Onze sector werkt met orderportefeuilles met een redelijk lange verwerkingstermijn. De gevolgen daarvan zijn niet onmiddellijk merkbaar, zoals in de horeca of de luchtvaartindustrie. Maar we maken ons grote zorgen over de toekomst van de markt. We hebben geen idee hoe de markt zich de komende twee jaar zal ontwikkelen. Onroerend goed is vaak, met enige vertraging, een afspiegeling van de economie. We zullen waarschijnlijk een crisis doormaken, maar de omvang ervan is nog onbekend. Op federaal niveau zijn er manieren om de sector te helpen, vooral op fiscaal gebied. De overheid moet ook aandacht besteden aan de houding van de banken. We dringen er ook op aan dat de regionale confederaties de overheidsinstanties mobiliseren die in deze crisis achterop zijn geraakt. Door de administratieve processen te versnellen, kunnen ze de omzet van de hele sector verhogen. Dat is een maatregel die financieel gezien niets kost. We moeten het bewustzijn vergroten en de overheden motiveren. We merken dat de prestaties van de overheden sterk uiteenlopen. Met snellere vergunningen geven we werk aan onze werknemers en leveranciers en dat is positief voor iedereen.

 

Wens je meer informatie? Of wil je weten wat inbegrepen is in de offertes van Blavier?

Heb je vragen? Onze bouwadviseurs staan voor je klaar, op afspraak, bij jouw of in één van onze kijkwoningen over heel België. Aarzel niet en vraag jouw gratis catalogus aan en ontdek onze inspiratiewoningen alsook ons zeer uitgebreid lastenboek.

Delen